پایان نامه کارشناسی ارشد بررسي تأثير بازي هاي رايانه اي بر روي پرخاشگري كودكان از ديدگاه والدين

 دانلود متن کامل پایان نامه بررسي تأثير بازي هاي رايانه اي بر روي پرخاشگري كودكان از ديدگاه والدين

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

چكيده:

 

هدف من از اين تحقيق بررسي تأثير بازي هاي رايانه اي بر روي پرخاشگري كودكان  از ديدگاه

 

والدين ان ها در شهرستان ايوان است. در اين تحقيق جامعه و نمونه به صورت كاملأتصادفي انتخاب

 

شده است كه در مجموع در اين تحقيق 200خانواده شركت كرده اند .

 

تحليل يافته ها نشان مي دهد مه بين بازي هاي رايانه اي و پر خاشگري كودكان رابطه معناداري وجود

 

دارد.

 

جهت تجزيه و تحليل اين تحقيق از نرم افزار spssاستفاده شده است.

 

فهرست                                                                            صفحه     

فصل اول:کلیات پژوهش

فرم نظر خواهی استاد……

چکیده…….

مقدمه…….

بیان مسئله…….

اهمیت پژوهش

اهداف اصلی(کلی)….

اهداف فرعی(جزئی).

فرضیه تحقیق…

تعریف مفهومی بازی های کامپیوتری…..

تعریف مفهومی پرخاشگری…..

تعریف عملیاتی پرخاشگری…

تعریف عملیاتی بازی های کامپیوتری……

فصل دوم:پیشینه و ادبیات پژوهش

تاریخچه بازیهای رایانه ای…….

پیدایش بنیاد ملی بازیهای رایانه ای…….

اثر بازیهای رایانه ای بر پرخاشگری……..

محاسن بازی های رایانه ای……

معایب بازی های رایانه ای…….

مخرب ترین بازی های رایانه ای……

طرف داران ذاتی بودن پرخاشگری.

طرفداران منشاء اجتماعی پرخاشگری….

ناکامی-پرخاشگری..

عوامل خانوادگی پرخاشگری….

عوامل محیط(اجتماعی-فرهنگی)….

تاثیر باز های رایانه ای خشن بر روی پرخاشگری

وخشونت کودکان ونوجوانان…..

بیماری های روحی کاربران بازی های رایانه ای…..

معرفی برترین بازیهای رایانه ای با هویت ایران……..

تاثیر بازیهای رایانه بر شخصیت مخاطبین……

پیشینه پژوهش در داخل کشور……

پیشینه پژوهش در خارج از کشور…

فصل سوم روش پژوهش

طرح پژوهش…..

جامعه آماری…..

نمونه آماری……

نحوه نمونه گیری…..

ابزار نمونه گیری…….

معرفی پرسشنامه…..

روش تجزیه وتحلیل…….

فصل چهارم تجزیه وتحلیل داده ها

آمار توصیفی….

امار استنباطی..

فصل پنجم بحث و نتیجه گیری

نتیجه گیری…..

پیشنهادات وراه حل های کاربردی

پیشنهادات پژوهشی……..

محدودیت های تحقیق…..

استفاده کنندگان….

پیوست ها……..

منابع وماخذ…..

پرسشنامه

 

فصل اول

 

كليات پژوهش

 

مقدمه:

 

بازي هاي رايانه اي يكي از سرگرمي هاي كودكان، نوجوانان، جوانان و حتي بزرگسالان در عصر

 

جديد است. اين بازي هاي مهيج و پر كشش ساعت ها كودك و نوجوان ما را در مقابل صفحه نمايشگر

 

ميخكوب كرده، او را از دنياي واقعيات به عالم تخيلات فرو مي برد و در اين گير و دار يا چيزي را

 

كند. اين بازي ها در كنار محاسنشان، گاه آثار مخرب روحي و جسمي در كودكان و نوجوانان بر جاي

 

مي گذارند كه با توجه به ظرافت فكر و ذهنشان جبران آن ها شايد براي هميشه ناممكن شود.

 

لذا وظيفه ي ما والدين و دست اندكاران امور فرهنگي است كه به استفاده كودكان و نوجوانان از بازي

 

خلاقيت آنان تبديل كنيم و از تأثيرات مخرب آن ها بكاهيم. اين مقاله سعي دارد در اين جهت اطلاعاتي

 

در اختيار اوليا و مربيان گرامي قرار دهد.

 

 

با نگاهي به انبوه بازي هاي موجود در بازار در مي يابيم كه قريب به اتفاق اين بازي ها وارداتي و

 

محصول كشورهاي ديگر، خصوصاً كشورهاي غربي است كه در ساخت هريك از اين بازي ها

 

اهدافي را دنبال مي كنند. متأسفانه كشور ما در اين زمينه به پيشرفت هاي قابل توجهي دست نيافته

 

است. شركت هايي در اين زمينه مشغول فعاليت اند و توليداتي هم عرضه كرده اند كه متأسفانه پاسخ

 

گوي نيازهاي نسل امروز جامعه ما نيست و بايد براي اين امر مهم و حياتي، توسط مسئولان ذيربط،

 

تدابيري انديشيده شود.

بازي هاي رايانه اي را مي توان به صورت زير تقسيم بندي كرد:

 

  • بازي هاي فكري

 

  • بازي هاي ورزشي

 

  • بازي هاي اكشن ( ماجراجويانه و حادثه اي )

 

  • بازي هاي جنگي

 

  • بازي هاي تخيلي

 

بحث در مورد هر يك از اين بازي ها نياز به مجال بيشتري دارد، اما آنچه قابل تأمل است اين كه هر

 

يك از اين بازي ها براي مقاطع مختلف سني ساخته شده است؛ همان گونه كه ديگر توليدات فرهنگي

 

مانند: كتاب، مجله، فيلم و … نيز از اين قاعده مستثنا نيستند. متأسفانه آن چه در اين زمينه اتفاق مي

 

افتد، استفاده بي ضابطه مقاطع سني مختلف از اين بازي هاست. به عنوان مثال يك كودك 8 تا 10 ساله

 

از يك بازي اكشن و خشونت بار كه سراسر آن پر از كشت و كشتار و فجايع غير قابل تحمل است،

 

استفاده مي كند.من در اين تحقيق به بررسي اين معضل اجتماعي پرداخته ام .

 

بيان مسئله:

 

اين پديده جديد دانش بشري كه تقريباً درهمه شئون زندگي انسان راه يافته است، همچون ديگر ساخته

 

هاي دست بشر دو رو دارد كه يك روي آن استفاده صحيح در كارها و كمك به رشد و سعادت بشراست. و

 

روي ديگرآن استفاده غلط است كه معمولاً جز در موارد علمي وشغلي ازآن استفاده مي شود. آنچه بيشتر

 

كودكان و نوجوانان را شيفته خود مي كند بازي هاي رايانه اي است. پيشرفت كيفيتي اين بازي ها به فاصله

 

كوتاهي در ايران رواج يافته و بازار اسباب بازي و لوازم سمعي و بصري را به تسخير خود درآورده است .اين

 

بازي ها كه داراي تصاوير دو بعدي است تا 50 درصد با تصاوير واقعي انطباق دارد و همچنين داراي موسيقي

 

متن هست. چيزي كه اخيراً بر تعداد طرفداران اين بازيها افزوده، قيمت مناسب آنها براي مصرف كننده

 

است. علاوه بر اين چون كودك و نوجوان خود اجرا كننده و در بطن بازي است و همراه با ساير شخصيت

 

هاي بازي درگير ماجراهايي مي شود كه طراح بازي براي او تدارك ديده است، براي او بسيار جذاب است .

 

اين بازي ها با استفاده از تصاوير پرتحرك و صداهاي مهيج، دنيايي از هيجان را به اين انسانهاي تشنه جنب

 

و جوش ارزاني مي كند و همين جذبه، روح و جسم آنان را مطيع خود مي سازد و به عالمي از تخيلات مي

 

برد كه خود را محور و قهرمان اصلي ماجرا مي پندارند.

 

 

روانشناسان معتقدند اختلال پرخاشگری، ریشه بسیاری از مشکلات روانی و رفتاری نوجوانان باشد. این

رفتارها در صورت بروز می توانند سبب مشکلات بین فردی، جرم، بزه و تجاوز به حقوق دیگران شده و در

صورت درونی شدن، قادر به ایجاد انواع مشکلات جسمی و روانی می باشند. از طرف دیگر، اتلاف وقت

خشونت، بزهکاری، جنایت و از بین بردن هر آنچه فرا روی آدمی است یکی از اساس ترین موضوع های

مضامین اکثر این بازی ها به مواردی چون تخریب، کشتن و پرخاشگری بر علیه دیگری اختصاص دارد.

طی بازی دریافت می دارند، سبب می شود کودکان انجام این رفتارها را پیشه خود ساخته و با گذشت زمان،

حساسیت خود را به مسئله خشونت از دست بدهند. درپژوهشی که با هدف بررسی اینکه آیا بین رویارویی

با خشونت رسانه ای و زندگی واقعی و حساسیت زدایی که در ویژگی ها و خصوصیات مربوطه منعکس شده

رابطه ای وجود دارد یا نه، انجام شده بود; مشخص شد که فقط رویارویی با بازی های ویدئویی خشن، با

همدلی پایین همبستگی دارد. به علاوه، بازی های ویدئویی و فیلم های سینمایی خشن، هر دو با نگرش

های پرخاشگرانه شدید، همبستگی داشتند.

 

اهميت پژوهش:

 

يك زماني، زمان پدر و مادرهاي ما، بازي مورد علاقه بچه‌ها يه قل دوقل بود! سال‌ها گذشت و وقتي نوبت به ما رسيد، فوتبال تبديل به سرگرمي دوست داشتني بچه‌ها شد. اما در اين دوره و زمانه، هيچ چيزي مثل رايانه نمي تواند بچه ها را در اتاقشان ميخكوب كند.

 

البته زندگي آپارتماني در بيشتر نقاط جهان و شلوغي كودكان نيز باعث شده كه پدر و مادرها از علاقه فرزندانشان به اين بازيهاي رايانه اي خوشحال باشند، آنها هميشه دوست داشته اند بچه هايشان يک جا بنشينند وباعث سر و صدا و شکستن شيشه ها نشوند.آنها حاضرند براي خريد ابزارهاي بازي حسابي پول خرج کنند، اما از شلوغي خانه ديگر خبري نباشد. صدالبته رايانه وسيله مفيدي است كه محروم كردن كودكان از آن با هيچ معيار عقلاني جور در نمي آيد. در واقع دانش آموزي كه آشنا به استفاده از اين ابزار باشد، چند قدم از همسن و سالانش جلوتر است.

 

رایانه ها که امروز تقریباً در بیش تر شئون زندگی انسان ها راه یافته اند، هم چون دیگر ساخته های

 

دست بشر، دو روی سکه دارند که یک روی آن، بهره گیری درست و مفید برای سرعت بخشی، دقت

 

در کارها و کمک به پیش رفت امور است و روی دیگر آن، استفاده های نادرست و نابجا است که

 

گاه،آسیب های فراوان را در پی دارددر دنیای رایانه، آن چه بیش تر نوجوانان را شیفته خود می کند،

 

همان چیزی است که به آن، «بازی های رایانه ای» می گویند.فن آوری و پیش رفت کیفی این بازی ها

 

به فاصله کوتاهی، در ایران رواج گسترده ای یافته اند. بازی های آتاری و میکرو، از نمونه های

 

ابتدایی بازی های رایانه ای است که بازار اسباب بازی و لوازم سمعی و بصری را به تسخیر خود در

آورده اند. تصاویر یک بعدی و بهره گیری از گرافیک بازی دیگری که در ادامه روند تکمیل فن

آوری این بازی ها وارد بازار شده است، بازی «سگا» است. این بازی ها که دارای تصاویر دوبعدی

 

است، تا حدود بسیاری با تصاویر واقعی انطباق دارد. طرف داران این بازی ها افزوده، بهای مناسب

 

آن ها برای مصرف کننده است.

جدیدترین بازی هایی که به صورت دیسک عرضه می شود، Play Station و CD است.

بازی Play Station که به بازی سونی نیز معروف است، به تلویزیون وصل می شود [و دارای]

واقع نمایی تصاویر بسیار بالاست2 از این رو، این بازی ها، جذبه سحرآمیزی دارند و چون نوجوان،

خود، اجرا کننده و در بطن بازی است و همراه با دیگر شخصیت های بازی، درگیر حوادث و

ماجراهایی می شود که طراح بازی برای او تدارک دیده، جذاب است.

 

با توجه به بررسي هاي كه انجام دادم و نياز شديدي كه در اجتماع حس كردم بر آن شدم كه اين

موضوع را انتخاب كنم .

هدف اصلي(كلي):

بررسي تأثير بازي هاي رايانه اي بر روي پرخاشگري كودكان از ديدگاه والدين در شهرستان ايوان

در سال89-90

هدف  فرعي(جزيي):

بررسي تأثير بازي هاي رايانه اي بر روي پرخاشگري

فرضيه :

بين بازي هاي رايانه اي و پرخاشكري كودكان رابطه معنادار وجود دارد.

 

تعريف مفهومي بازي هاي رايانه اي:

بازی رایانه‌ای نوعی سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکرو کنترلر انجام می‌شود. بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای به دلیل تولید تصویر متحرک با قابلیت نمایش روی صفحه تلویزیون یا نمایشگر رایانه، بازی ویدیویی نیز محسوب می‌شوند. تعداد مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای در سال‌های گذشته افزایش چشم گیر داشته و این بازی‌ها به یکی از پر هوا دار ترین سرگرمی‌های موجود تبدیل شده‌اند. تأثیر گذاری بالای هر گونه بازی روی مخاطب، این بازی‌ها را به یک ابزار با استعداد بسیار بالا برای آموزش، آگهی، ترویج مذاهب، سو استفاده سیاسی، شستشوی مغزی و… تبدیل کرده‌است. بسیاری از دولت‌ها بازی‌های رایانه‌ای را به دلیل احتمال تحریک کودکان و نوجوانان و ترویج خشونت محدود کرده‌اند((ویکی پدیا,1997))

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

تعداد صفحه :61

قیمت : 2500تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

:               info@elmyar.net

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***

جستجو در سایت : کلمه کلیدی خود را وارد نمایید :

 
 

مطالب مشابه را هم ببینید

 

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید