دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن- اسم ندارد

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد

عنوان : مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد

عنوان : مسئولیت های سیاسی پیامبر در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل در قرآن

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

كليات

پيشگفتار

پيامبر، علاوه بر مسؤوليت‌هاي فردي و مسؤوليت‌هاي حوزه‌ي رسالت، مأمور به انجام دادن مسؤوليت‌هايي در حوزه‌ي حكومتي نيز بود. تشكيل حكومت نبوي در مدينه و پايه‌ريزي استراتژي گسترده در سياست خارجي و داخلي، يكي از ابعاد شؤونات مسؤوليت‌هاي حكومتي ايشان بوده است. پيامبر نه تنها انباء تشريعي، بلكه به عنوان يك حاكم سياسي در زمان حكومت خود با برنامه‌هاي كوتاه مدت و دراز مدت، روابط مختلفي را در حوزه‌ي سياست خارجي با دولت‌ها برقرار نمود.

شايد از مهم‌ترين اين روابط بتوان از روابطي نام برد كه پيامبر در سطح كلان و در قالب ارسال پيك‌هايي به تمدن‌هاي بزرگ آن روزگار (مانند ايران و روم) را به سوي آيين يكتاپرستي و شريعت اسلامي فرامي‌خواند. برخي از اين روابط به صورت ارسال مبلغيني بود كه در برخي از سرزمين‌ها در حوزه‌ي محدودتري به تبليغ و گسترش حقايق اسلامي مي‌پرداختند. از چشم‌انداز ديگر، مي‌توان اين روابط را به دو دسته‌ي ديگر تقسيم كرد و اين گونه ادعا نمود كه برخي از اين روابط، صلح‌آميز و برخي ديگر، بنا به دلايلي، قهرآميز بود. برخي از اين روابط، روشن و برخي پيچيده بود. برخي از اين روابط با جزئيات آنها در تاريخ ثبت شده است؛ ولي زواياي برخي از اين حوادث در زير گرد و غبار ابهام تاريخ، پنهان مانده است.

روابط خارجي پيامبر، به روابط ايشان با دولت‌ها محدود نمي‌شده است؛ بلكه پيامبر به عنوان يك حاكم، با ملت‌ها نيز به گونه‌هاي مختلف رابطه داشته است. جنگ‌ها و صلح‌ها، تبليغات و مصالحه‌ها، و قراردادهاي تجاري دولتي يا آزاد گذاشتن مرزها براي تجارت خصوصي بين‌المللي و مراودات مختلف در حوزه‌هاي اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي، با جستجو در سيره‌ي سياسي پيامبر در حوزه‌ي سياست خارجي قابل كشف و تبيين است.

هر يك از اين روابط داراي استراتژي‌هاي تعريف‌ شده‌اي است كه مي‌توان براي جهان اسلام در حوزه‌ي سياست خارجي، الهام‌بخش باشد؛ ولي از آنجا كه اين پايان‌نامه، متكفل ارائه‌ي يك بحث قرآني است، از اين رو، در اين پايان‌نامه، پس از دستيابي به موارد فوق‌الذكر در سيره‌ي سياسي پيامبر و بازگو نمودن جنبه‌ي مسئووليت‌هاي آن بزرگوار در حوزه‌ي سياست خارجي، سعي مي‌شود مباني قرآني مربوطه اصطياد و تبيين گردد.

هنگامي كه به آيه‌هايي كه در باره‌ي وظايف پيامبر آمده مي‌نگريم، به اختلاف‌هايي ظاهري برمي‌خوريم. از يك سو در آيه‌هايي پيامبر را فقط بشير و نذير معرفي مي‌كند. مانند: «إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقّ‏ِ بَشِيرًا وَ نَذِيرًا» (بقره/119) و يا: «… وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ مُبَشِّراً وَ نَذيرا» (اسراء/105).

در جاي ديگر، او را دعوت كننده به سوي خداوند مي‌داند: «وَ دَاعِيًا إِلي اللَّهِ بِإِذْنِه‏…» (احزاب/46)

در آيه‌اي ديگر، او را فقط تذكر دهنده خطاب مي‌كند: «فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّر. پس تذكّر ده كه تو فقط تذكّر دهنده‏اي.» (غاشيه/21) ولي در آيه‌هاي ديگر، مسؤوليت‌هاي ديگري هم به پيامبر واگذار مي‌كند. مانند: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلي الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُواْ عَلَيهِْمْ ءَايَاتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَة… به يقين، خدا بر مؤمنان منت نهاد [كه‏] پيامبري از خودشان در ميان آنان برانگيخت تا آيات خداوند را براي‌شان بخواند و پاك‌شان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد…» (آل عمران/164) در اين آيه، پيامبر فقط بشير و نذير نيست؛ بلكه مسؤوليت تزكيه بندگان هم به او واگذار شده است.

در آيه‌هاي ديگري، مسؤوليت پيامبر، حكم كردن ميان انسان‌ها در چيزي است كه با هم اختلاف دارند. مانند: «كاَنَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّنَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنذِرِينَ وَ أَنزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقّ‏ِ لِيَحْكُمَ بَينْ‏َ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُواْ فِيه‏…مردم، امّتي يگانه بودند پس خداوند پيامبران را نويدآور و بيم ‏دهنده برانگيخت، و با آنان، كتاب [خود] را بحق فرو فرستاد، تا ميان مردم در آنچه با هم اختلاف داشتند، داوري كند.» (بقره/213)

در آيه‌هاي ديگر، از مؤمنان مي‌خواهد كه از پيامبر اطاعت كنند تا مورد رحمت قرار گيرند. مانند: «وَ أَقِيمُواْ الصَّلَوةَ وَ ءَاتُواْ الزَّكَوةَ وَ أَطِيعُواْ الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون‏ و نماز را برپا كنيد و زكات را بدهيد و پيامبر را فرمان بريد تا مورد رحمت قرار گيريد.» (نور/56) در اين آيه از مؤمنان خواسته شده فرمان‌هاي پيامبر را اطاعت كنند. آيا اين آيه نشانگر مسؤوليت سياسي ـ اجتماعي پيامبر است؟ و در آيه ديگري دستور داده مي‌شود كه مردم علاوه بر ياري پيامبر، در برابر دستورهاي او كاملاً تسليم باشند و چون و چرا نكنند: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَئكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلي النَّبي‏ِّ يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَيْهِ وَ سَلِّمُواْ تَسْلِيمًا. خدا و فرشتگانش پيامبر را پشتيباني مي‌كنند. اي مؤمنان! شما نيز او را ياري دهيد و در برابر دستورهايش كاملاً تسليم باشيد.» (احزاب/56)

اكنون اين پرسش پيش مي‌آيد كه آيا دستور به اطاعت از پيامبر نشان از مسؤوليت سياسي وي مي‌باشد؟ يا اينكه مردم مدينه چون براي پيامبر تقدس قائل بودند او را به عنوان رهبر سياسي هم پذيرفتند؟ آيا رفتارهاي سياسي پيامبر بويژه در بعد سياست خارجي و روابط با ديگر كشورها و اقوام، از وحي سرچشمه گرفته يا كاري فردي از پيامبر بوده است؟ آيا مسؤوليت‌ سياسي پيامبر در دايره‌ي بشير ونذير بودن اوست؟ مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در شئونات اجرايي و روابط صلح‌آميز ديگر تمدن‌ها، ملل و دولت‌ها چيست؟ مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در حوزه‌ي تبليغ و ارشاد ديگر ملت‌ها، دولت‌ها و تمدن‌ها چيست؟ مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در حوزه‌ي اقتصاد و روابط بازرگاني با ديگر ملل و دولت‌ها چه بوده است؟

پيشينه‌ي تحقيق

كتاب‌ها و مقاله‌هايي كه تا كنون در باره‌ي زندگي و سيره‌ي پيامبر نوشته شده، بيش‌تر به تاريخ زندگي و يا اخلاق فردي وي پرداخته‌اند كه منبع اين نگارش‌ها، كتاب‌هاي تاريخي و روايات بوده است؛ ولي به مسؤوليت‌هاي پيامبر آن هم در حوزه‌ي سياست خارجي از منظر قرآن پرداخته نشده و يا كم‌تر پرداخته شده است. طي کاوش­هايي که نگارنده انجام داده، پيشينه‌ي علمي موضوع حاضر در سه بخش: کتاب، پايان نامه و مقاله مورد جستجو و بررسي قرارگرفت. در زمينه‌ي کتاب، ممكن است آثاري در اين موضوع نوشته شده باشد ولي عنوان آن متفاوت است.

نگارنده با مطالعه‌ي کتاب‌ها و مقاله‌هاي مرتبط با اين موضوع، به اين نتيجه رسيده که هرچند نگاشته‌هاي مزبور خوب بوده، غالباً با توجه به کتاب‌هاي تاريخ و سيره‌ي پيامبر به اين مسأله پرداخته شده و موضوع حاضر که سيره‌ي سياسي پيامبر از جنبه‌ي روابط بين الملل و سياست خارجي در تفاسير معاصر مي‌باشد، کم‌تر مورد بررسي قرار گرفته است.

پرسش‌هاي پژوهش

1ـ مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در شؤونات اجرايي و روابط صلح‌آميز ديگر تمدن‌ها، ملل و دولت‌ها چيست؟

2ـ مباني قرآني سياست خارجي پيامبر در حوزه‌ي تبليغ و ارشاد ديگر ملت‌ها، دولت‌ها و تمدن‌ها چيست؟

فرضيه‌ها

1ـ صلح و جنگ پيامبر داراي اصولي مانند دوستي با انسان‌ها، احترام به حقوق اساسي انسان‌ها، احترام به اسيران، رعايت شؤونات فردي شاهزادگان، پرهيز از اتكا به كافران و مشركان، ترك جنگ در ماه‌هاي حرام و اماكن مقدس و وفا به پيمان در هر وضعيتي و …، برخوردار بوده است.

2ـ سياست خارجي پيامبر در تبليغ و ارسال سفيران هدايتي، بر اساس مباني قرآني خاصي مانند جهاني بودن دعوت پيامبر و اشتراك انسان‌ها در سرشت واحده، احترام به حقوق اساسي و …، صورت پذيرفته است.

اهداف اين پژوهش

ــ آشنايي با مسؤوليت‌هاي پيامبر در حوزه‌ي سياست خارجي.

ــ آشنايي با مباني قرآني مسؤوليت‌هاي پيامبر در حوزه‌ي سياست خارجي.

 

فوايد علمي و كاربردي اين پژوهش

ــ ارائه‌ي نگرشي نو به آيه‌هايي كه مسؤوليت‌هاي پيامبر در حوزه‌ي سياست خارجي را معرفي كرده است.

ــ فراهم كردن زمينه‌‌اي براي استخراج قوانين مديريتي و يا روانشناسي مديريتي از آيه‌هايي كه مسؤوليت‌هاي سياست خارجي پيامبر را بيان كرده است.

فصل اول

 

تعريف مسؤوليت در لغت و اصطلاح

اين واژه، از ريشه‌ي سَأَلَ به معني پرسيدن و درخواست كردن است. مسؤوليت، مصدر جعلي از اسم مفعول سَأَلَ و به معني موظف بودن به انجام دادن كاري مي‌باشد. مسؤول بودن، يعني:

1ـ موظف دانستن خود به انجام دادن كاري. اين معني در سوره‌ي فرقان آيه 16 بيان شده است: «لهَُّمْ فِيهَا مَا يَشَاءُونَ خَلِدِينَ كاَنَ عَلي‏ رَبِّكَ وَعْدًا مَّسُْئولا. جاودانه هر چه بخواهند در آن جا دارند. پروردگار تو مسئوول [تحقق‏] اين وعده است.»

2ـ بازخواست شدن در برابر چگونگي انجام دادن كارهايي كه خود تعيين كرده يا از او خواسته شده؛ اين معني در سوره‌ي احزاب آيه 15 بيان شده است: «وَ لَقَدْ كاَنُواْ عَاهَدُواْ اللَّهَ مِن قَبْلُ لايُوَلُّونَ الْأَدْبَارَ وَ كاَنَ عَهْدُ اللَّهِ مَسُْئولا. با آنكه قبلاً با خدا پيمان جدي بسته بودند كه پشت [به دشمن‏] نكنند؛ و بايد بدانند پيمان خدا همواره بازخواست دارد.»

3ـ تحمل كردن پيامدهاي انجام ندادن يا درست انجام ندادن كار پس از بازخواست. اين معني در سوره‌ي صافات آيه 24 بيان گرديده: «وَ قِفُوهُمْ إِنهَُّم مَّسُْئولُون‏. آنها را بازداشت نماييد؛ زيرا بايد پيامد كارهاي خود را تحمل نمايند.»

مسؤوليت در اصطلاح، يعني پذيرفتن انجام دادن كاري با همه‌ي خطرهاي احتمالي آن و آمادگي براي بازخواست شدن در برابر كسي كه انجام دادن كار يا كارها را واگذار نموده و تحمل پيامدهاي درست انجام ندادن وظيفه.[1]

منشأ مسؤوليت

منشأ مسؤوليت يا افراد است يا قرارداد و يا پروردگار. در اين پژوهش، سخن از مسؤوليتي است كه خداوند بر دوش پيامبرانش گذاشته؛ از اين رو، پيامبران در برابر انسان‌ها پاسخگو نبودند و تنها در برابر خداوندي كه مسؤوليت بر عهده‌ي آنها نهاده پاسخگو بودند. همچنان كه در سوره‌ي جن آيه 21 فرمود: «قُلْ إِني‏ِ لَا أَمْلِكُ لَكمُ‏ْ ضَرًّا وَ لارَشَدًا.»

همچنين، پاداش مسؤوليت پيامبران هم با خداوند بوده و نه با انسان‌ها؛ همچنان كه در سوره‌ي شوري آيه 23 مي‌فرمايد: «… قُل لاأَسَْئلُكمُ‏ْ عَلَيْهِ أَجْرًا… بگو من براي رسالتم مزدي از شما نمي‌خواهم.»

1ـ فرهنگ روبرت Le petit Robert   پاريس: انتشارات روبرت، 1992 ص. 1688

تعداد صفحه : 154

قیمت :14700 تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

:               info@elmyar.net

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***

جستجو در سایت : کلمه کلیدی خود را وارد نمایید :

 

برای جستجو بر اساس موضوع های پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

مطالب مشابه را هم ببینید

 

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید