دانلود پایان نامه معماری:فرهنگسرا

متن کامل پایان نامه :معماری

عنوان : فرهنگسرا

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام

گروه معماری

عنوان پایان‌نامه:

فرهنگسرا

استاد مربوطه:

خانم سارا مرادبیگی

تابستان 1394

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش امور گوناگون فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش پیشه‌ها و هنرهای گوناگون مانند نگارگری، کوزه‌گری، دوزندگی و … فراهم میکنند. برخی از فرهنگسراها کتابخانه و انتشارات ویژه خود را نیز دارا هستند. در ایران تا امروز بیشتر فرهنگسراها در شهر تهران و چند شهر دیگر مانند اصفهان برپا شده اند و معمولاً کوشیده شده برای هر منطقه شهرداری یک فرهنگسرای بزرگ ترتیب داده شود. لزا اینجانب موضوع پایان نامه کارشناسی خود را مرکز فرهنگی در شهرایلام بیان کردم  البته برخی از فرهنگسراها بجز پوشش دادن منطقه خود به فعالیت‌های فرامنطقه‌ای نیز می‌پردازند. که فرهنگسرای مد نظر دارای این ویژگی نمی باشد و مختص شهر ایلام است همچنین بسیاری از فرهنگسراها ویژه‌کار تخصصی اند یعنی فعالیت خود را گرد یک گروه یا یک محور کاری کرده متمرکز می‌سازند فرهنگسراها برپایه شیوه فعالیت به یکی از محورهای سه گانه شخصیت (کیستی)، محتوا (درونمایه) و نهاد می‌پردازند فرهنگسراهای شخصیت محور، عبارت‌اند از فرهنگسراهای کودک، نوجوان، جوان، دانشجو، دختران، بانو، و سالمند. فرهنگسراهای محتوا محور، عبارت‌اند از: اندیشه، قرآن، ولاء، انقلاب، پایداری، هنر، ملل، قانون، تیره‌ها (اقوام)، ورزش، ماه‌ بهمن، کار، دانش‌ها، تندرستی، طبیعت، و فناوری اطلاعات فرهنگسراهای نهاد محور، عبارت‌اند از خانواده، مدرسه، و شهرکه این فرهنگسرا از نوع سوم بوده ونهاد محور می باشد تحت عنوان فرهنگسرای شهر…

 

فهرست مطالب

عنوان                      صفحه

چکیده ‌ز

مقدمه. ‌ح

فصل اول: تعاریف وکلیات… 1

فرهنگ چیست؟. 2

واژه ‌شناسی فرهنگ در زبان فارسی.. 2

واژه‌ شناسی فرهنگ در زبان‌های اروپایی.. 2

تعریف هنجاری از فرهنگ… 4

لینتون ۱۹۴۵. 4

کلاکن – ۱۹۵۱. 5

سوروکین ۱۹۴۹. 5

فورد. 5

استیو وارد ۱۹۵۰. 5

یانگ ۱۹۳۴. 5

اسکود. 5

فورد ۱۹۴۲. 5

کلیفورد گیرتز. 6

ساختمان فرهنگی.. 6

ایدئولوژی و فرهنگ… 6

فرهنگسرا چیست… 6

فصل دوم: بررسی نمونه های مشابه. 8

نمونه داخلی.. 9

فرهنگسرای نیاوران. 9

فرهنگسرای دانشجو (شفق) 11

نمونه های خارجی.. 12

مرکز فرهنگی فناوری های فضایی اروپا 12

مرکز فرهنگی ژان ماری تجیبائو. 16

فصل سوم: مبانی نظری طرح.. 18

رابطه دین و فرهنگ… 19

در شاهنامه آمده است… 20

فرهنگ در دوران اخیر. 20

تحول معنای فرهنگ… 21

پیشینه فرهنگسرا و مجتمع های فرهنگی.. 27

فرهنگسرا در اروپا 27

فرهنگسرا در فرانسه. 28

فرهنگسرا در اتحاد شوروی.. 28

فرهنگسرا در ژاپن.. 29

پیشینه ی مراکز فرهنگی در ایران. 30

فصل چهارم: بستر طرح ومطالعات سایت… 32

گستره استان ایلام. 33

آب و هوای منطقه. 33

استان ایلام به طور کلی دارای سه منطقه آب و هوایی است… 34

آب و هوای استان ایلام  به طور کلی به دو نوع تقسیم می شود. 35

پراکندگی بارش در استان ایلام. 35

دمای هوا در استان ایلام. 35

جغرافیای طبیعی و اقلیم استان. 36

موقعیت جغرافیایى و تقسیمات سیاسى استان. 37

جغرافیاى طبیعى و اقلیم استان. 38

جغرافیاى تاریخى استان. 39

نقش‌برجسته‌ها و کتیبه‌های استان ایلام. 41

نقش برجسته‌ گل گل.. 42

سنگ نوشته‌ نخچیر. 42

سنگ نوشته‌ حسین‌قلی‌خان والی.. 43

سنگ نوشته‌ قلعه والی.. 43

سنگ نوشته‌ میمه. 43

سنگ نوشته‌ قوچعلی.. 43

فصل پنجم: استانداردهاوریزفضاها 44

لابی وزیر مجموعه های آن شامل.. 45

لابی وتشکیلات اداری.. 45

غرفه ها فروش محصولات فرهنگی و هنری.. 46

آمفی تئاتر. 46

سالن انتظار. 46

ورودی.. 47

گیشه. 47

راهروهای سالن نمایش… 47

صندلی تماشاگران. 47

ورودی ها و خروجی های سالن.. 48

سرویس های بهداشتی.. 48

اتاق پروژکتور و ملحقات آن. 48

پرده نمایش فیلم. 49

کتابخانه. 49

حفظ ایمنی.. 49

میزان فضاهای کتابخانه. 50

ابعاد واستاندارد های پیشخوان و برگه دان. 50

استانداردابعاد قفسه ها و عمق قفسه ها 50

طول قفسه ها 50

ارتفاع قفسه ها 51

استاندارد میزها 51

میز های 1 نفره 51

میزهای 2 نفره 51

میزهای طولانی.. 51

نور پردازی.. 51

روشنایی توصیه شده 52

آکوستیک… 52

تهویه ی مطبوع. 52

گالری ها 52

ساختار عمومی گالری ها 52

ترتیب قرار گیری اشیاء. 53

نورپردازی گالری ها 53

الف) نور پردازی طبیعی (نور روز) 53

ب) نور پردازی جانبی(افقی) 54

ج) نور پردازی مصنوعی.. 54

حرکت و دسترسی گالری ها 54

تنظیم شرایط محیطی.. 54

تهویه ی مطبوع. 55

آکوستیک… 55

حریق.. 55

ساختار عمومی فضاهای نمایشی.. 55

نور پردازی صحنه. 56

آکوستیک… 56

ایمنی از حریق.. 56

کلاس های آموزشی.. 57

تجهیزات کلاس درس… 57

محل کلاس… 58

بار. 58

نور. 58

نسبت ابعاد. 59

صدا 59

شکل.. 59

مرکز رایانه. 60

نمازخانه. 61

تریا و رستوران. 61

پارکینگ ها 61

فضای سبز. 62

فصل ششم: سیرتکوین ایده وروند طرح.. 63

تصویر ماهواره ای از شهر ایلام جهت معرفی بهتر. 64

تصویر ماهواره ای از سایت… 65

تحلیل سایت… 65

ایده اصلی برای طراحی فرهنگسرا بر اساس تفکیک فضاها 66

روند تکوین حجم. 67

دیاگرام ارتباطی فضاهای مختلف فرهنگسرا 68

پلان نهایی تایید شده به همراه محوطه اطراف… 69

فصل هفتم: آلبوم نقشه ها وتصاویر مربوط.. 70

منابع و مأخذ. 86

مقدمه

دلت دار زنده به فرهنگ و هوش—— به بد در جهان تا توانی مکوش

کسی کش بود مایه و سنگ آن——دهد کودکان را به فرهنگیان

ز فرهنگ و از دانش آموختن——سزد گر دلش باید افروختن

چنین داد پاسخ بدو رهنمون——که فرهنگ باشد ز گوهر فزون

که فرهنگ آرایش جان بود——-زگوهر سخن گفتن آسان بود

گهر بی هنر زارو خوارست وسست——به فرهنگ باشد روان تندرست

سپردن به فرهنگ فرزند خرد——-که گیتی به نادان نباید سپرد

فصل اول

تعاریف وکلیات

فرهنگ چیست؟

در دانشنامه ویکیپیدیا فرهنگ اینگونه تعریف شده است:در یک نگاه فرهنگ را ادوارد تایلور (۱۹۱۷-۱۸۳۲)، مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه از جامعه‌ی خویش فرامی‌گیرد تعریف می‌کند.

هر منطقه از هرکشوری می‌تواند فرهنگی متفاوتی با دیگر مناطق آن کشور داشته باشد. فرهنگ به وسیله‌ی آموزش، به نسل بعدی منتقل می‌شود؛ در حالی که ژنتیک به وسیله‌ی وراثت منتقل می‌شود.

واژه ‌شناسی فرهنگ در زبان فارسی

فرهنگ فارسی معین واژه‌ی «فرهنگ» را مرکب از دو واژه‌ی «فر» و «هنگ» به معنای ادب، تربیت، دانش، علم، معرفت و آداب و رسوم تعریف کرده‌است.

واژه‌ی فرهنگ در پهلوی ساسانی به صورت «فره هنگ» آمده‌است که از دو جزء «فره» به معنای پیش و فرا؛ و «هنگ» به معنای کشیدن و راندن، ساخته شده‌است. در نتیجه «فرهنگ» به معنای پیش‌کشیدن و فراکشیدن است. به همین سبب است که در فارسی‌زبانان فرهنگ را سبب پیشرفت می‌دانند.

با مطالعه‌ی متن‌های باستانی ایران، درمی‌یابیم که واژه‌ی «فرهنگ» از دوره‌ی پارسی میانه است که وارد فرهنگ ایران می‌شود و پیش از آن کلمه‌ای که به معنای فرهنگ باشد در این زبان وجود نداشت. در این دوره در متن‌های پهلوی ساسانی، متن‌های سعدی، مانوی و … کلمه‌ی فرهنگ را می‌توان بازشناخت. در متن‌های پارسی میانه، همانند «خسرو و ریدگ»، «خویشکاری ریدگان» و «کارنامه‌ی اردشیر بابکان» کلمه‌ی فرهنگ به کار رفته‌است؛ همچنین در شاهنامه‌ی فردوسی، آثار سعدی و متن‌های دور بعد نیز بارها به این واژه برمی‌خوریم. در آثار این دوران، فرهنگ علاوه ‌بر دانش، شامل هنرهایی چون نقاشی و موسیقی یا سوارکاری و تیراندازی هم می‌شد. در گذشته اعتقاد فارسی‌زبانان بر این بود که تا بدون فرهنگ آدمی نمی‌تواند قدمی مثبت در زندگی بردارد. از همین روست که فردوسی فرهنگ را برتر از گوهر و نژاد می‌داند.

تعداد صفحه : 80

قیمت :یازده هزار تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود پایان نامه به شما نشان داده می شود

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        09309714541 (فقط پیامک) ****       serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

--------  -------- --------

مطالب مشابه را هم ببینید

 

فایل مورد نظر خودتان را پیدا نکردید ؟ نگران نباشید . این صفحه را نبندید ! سایت ما حاوی حجم عظیمی از پایان نامه های دانشگاهی است. مطالب مشابه را هم ببینید. برای یافتن فایل مورد نظر کافیست از قسمت جستجو استفاده کنید. یا از منوی بالای سایت رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید و همه فایل های رشته خودتان را ببینید